Woda mineralna czy źródlana? Jaką wodę powinniśmy pić?

03-11-2016

kobieta ze szklanką wody źródlanej

Woda, jako jeden z najważniejszych składników organizmu, powinna być obowiązkową pozycją w naszej codziennej diecie. Przeczytaj, dlaczego warto o tym pamiętać.

Woda, jako jeden z najważniejszych składników organizmu, powinna być obowiązkową pozycją w naszej codziennej diecie. Powszechnie wiadomo, że woda jest zdrowa i należy ją pić w znacznych ilościach – 1 litr na 30 kg masy ciała. Oczywiście ta ilość jest zależna od wieku, intensywności trybu życia, naszego stanu zdrowia, a nawet od miejsca w jakim się znajdujemy, niemniej jednak często zapominamy o regularnym nawadnianiu naszego organizmu. Spowodowane jest to nierzadko zwykłym brakiem wiedzy na temat wpływu wody na nasz organizm oraz istotnych funkcji, które spełnia w naszym ciele.

Dlaczego powinniśmy pić dużo wody?

Do najważniejszych zadań wody należy usuwanie toksyn i innych szkodliwych substancji z naszego organizmu oraz dostarczanie składników odżywczych do narządów. Woda wpływa także na nasz wygląd zewnętrzny. Dzięki regularnemu piciu wody nasza skóra jest nawilżona i jędrna. Takiego efektu nie uzyskamy stosując kremy, które działają tylko od zewnątrz. Częste sięganie po wodę poprawia metabolizm, więc łatwiej schudniemy. Stałe uzupełnianie jej ilości powoduje, że mogą właściwie odbywać się procesy oczyszczania, transportowania, nawilżania – nie tylko skóry, ale także stawów czy gałek ocznych i regulowanie temperatury ciała. Podsumowując, jest nam niezbędna do zachowania wszystkich funkcji organizmu, co stawia ją na pierwszym miejscu listy codziennych zakupów.

Ile wody pić dziennie?

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na wodę jest uzależnione przede wszystkim od naszego trybu życia. Dla niemowląt w drugim półroczu życia wynosi ok. 0,8 – 1 l, dla dzieci w wieku 1–9 lat – 1,3 – 1,5 l. Dla dorosłych kobiet – 2,0 l. Co ważne, do płynów zaliczamy również wodę dostarczaną w postaci soków, herbaty, a także produkty żywnościowe (np. warzywa i owoce), aczkolwiek większość z nich powinna stanowić woda mineralna lub źródlana. Należy jednak pamiętać, że w ciągu dnia nasz organizm traci wodę – zwłaszcza podczas upalnych dni, w trakcie choroby czy też podczas treningu czy nawet imprezy! Wtedy szczególnie musimy pamiętać o odpowiednim uzupełnieniu płynów. Często spotykamy się również z zapytaniem, ile wody powinny pić kobiety w ciąży. Przyszłym mamom zaleca się picie przynajmniej 2,5 litra wody dziennie. Ta ilość jednak powinna wzrastać wraz ze stopniem zaawansowania ciąży.

Woda mineralna czy źródlana?

Często zastanawiamy się, jaką wodę powinniśmy pićmineralną czy źródlaną? Przy wyborze wody powinniśmy się kierować przede wszystkim naszymi indywidualnymi potrzebami, zwracając uwagę nie tylko na skład wody, ale również na nasz tryb życia lub wyjątkowe sytuacje (zwiększona aktywność fizyczna, wakacje, pogoda).

W grupie naturalnych wód mineralnych znajdują się wody o bardzo zróżnicowanym składzie mineralnym i zróżnicowanej zawartości rozpuszczonych składników mineralnych. Ten rodzaj wód jest generalnie przeznaczony do picia w stanie surowym, najlepiej w krótkim czasie po otwarciu opakowania, aby zachować w maksymalnym stopniu naturalny skład mineralny i nie dopuścić do powstawania osadu czy namnażania się mikroflory.

Wiele spośród wód mineralnych ze względu na swoje właściwości jest przydatnych do celów dietetycznych (wody z niską zawartością sodu) lub do suplementacji organizmu niektórymi składnikami (wody z wysoką zawartością wapnia i /lub magnezu), względnie do regulacji niektórych funkcji fizjologicznych (wody z dużą zawartością wodorowęglanu sodowego lub siarczanu magnezu). Niektóre naturalne wody mineralne, szczególnie wysokozmineralizowane ze względu na swój skład nie są przeznaczone do codziennego picia w dużych ilościach, zwłaszcza dla dzieci.

Wodami naturalnego pochodzenia przeznaczonymi do spożycia bez szczególnych ograniczeń dotyczących ilości wypijanej wody, stanu zdrowia, czy wieku są wody źródlane.

woda źródlana Iwoniczanka

Kryteria ich oceny i kwalifikacji rodzajowej ograniczają w tych wodach zawartość składników, które powinny być limitowane w codziennej diecie (sód, chlorki, siarczany, fluorki) do poziomu dopuszczalnego dla wody przeznaczonej do stałego spożycia. Te ograniczenia powodują, że wody źródlane są najczęściej wodami nisko- i średniozmineralizowanymi, i właśnie dlatego mogą być stosowane do różnych celów: do picia, a także przygotowywania napojów i pokarmów, również dla dzieci. W składzie mineralnym wód źródlanych dominują najczęściej wodorowęglany wapnia i magnezu, rzadziej chlorki, siarczany czy sód. Woda źródlana jest również idealną alternatywą dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą przekroczyć pewnej dawki składników mineralnych. Jest bezpiecznym wyborem w trakcie trwania ciąży – nie każda przyszła mama może pozwolić sobie na zbyt duże stężenie pierwiastków zawartych w wodzie mineralnej.

Nie można jednoznacznie określić, która woda jest najlepsza do picia. Tak wody wysokozmineralizowane, jak i niskozmineralizowane, mają swoje zalety. Jeśli potrzebujemy uzupełnić naszą dietę o magnez oraz wapń, polecamy sięgnąć po wodę mineralną. Kiedy jednak szukamy wody, którą możemy pić w większych ilościach oraz wody najlepszej dla niemowląt, a także bezpiecznej dla kobiet w ciąży, powinniśmy wybrać wodę źródlaną.

Woda w plastikowych a woda w szklanych butelkach – czy butelka ma znaczenie?

Sięgając po wodę do picia, najczęściej kierujemy się jej smakiem oraz składem. Rzadko jednak przywiązujemy wagę do tego, w jakim opakowaniu ta woda jest przechowywana. Wodę butelkowaną  możemy znaleźć w butelkach plastikowych oraz szklanych. Te pierwsze cenimy przede wszystkim za wygodę używania – plastikową butelkę możemy ze spokojem schować w dowolne miejsce nie martwiąc się o jej bezpieczeństwo. Jest lekka, a do tego możemy z powodzeniem długo cieszyć się smakiem zamkniętej w niej wody – wystarczy zakręcić butelkę. Szklana butelka natomiast kojarzy się przede wszystkim z elegancją – to tak podawana jest woda na różnego rodzaju bankietach i weselach. I chociaż wydaje się mniej poręczna od plastikowego opakowania, woda w szklanych butelkach, jak np. Iwoniczanka, nie dość że ma praktyczne opakowanie o pojemności 0,3 l,  ma jeszcze jedną  dodatkową zaletę – posiada kapsel typu Twist-Off pozwalający na wielokrotne zamknięcie / otwarcie butelki. Wybór wody w szklanej butelce jest także mniej szkodliwy dla środowiska – butelkę możemy ponownie wykorzystać, dzięki czemu ograniczamy ilość tworzonych śmieci. Znakomitym rozwiązaniem jest tym samym wprowadzenie zwrotnej butelki szklanej, co praktykuje firma Iwoniczanka – producent wody źródlanej. Dlatego, szukając najlepszego rozwiązania, wybierajmy wodę w szklanych butelkach.

woda w szklanych butelkach

Nie zapomnij o wodzie – kiedy szczególnie musimy pamiętać o nawadnianiu organizmu?

W trakcie wakacyjnego relaksu, podczas wysokiej temperatury otoczenia powinniśmy pamiętać o regularnym nawodnieniu organizmu. W trakcie wszelkich zabaw – czy to wesele, czy dyskoteka, a nawet grill z przyjaciółmi, warto zaopatrzyć się w dodatkową ilość wody. Nie tylko, by zneutralizować efekty innych płynów przyjmowanych w tym czasie, ale przede wszystkim by zmniejszyć ryzyko odwodnienia organizmu. Przy okazji takich spotkań nie możemy zapominać też, że taniec jest dla organizmu bardzo wymagającą aktywnością fizyczną, w związku z czym warto mieć wtedy przy sobie butelkę wody. Właściwe nawodnienie organizmu jest niezwykle ważne podczas rożnego rodzaju aktywności fizycznej, stosowanych diet oraz pojawiających się chorób. Jeśli choroba przebiega z gorączką, występuje biegunka lub wymioty, należy zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Powinno się dbać także o to, by uzupełniać elektrolity, czyli wybierać specjalne płyny nawadniające.

Jak należy pić wodę?

Kiedy już wiemy, jaka woda jest dla nas najlepsza i ile powinniśmy jej pić dziennie, warto również wyrobić w sobie odpowiednie nawyki, które pozwolą nam w najlepszy sposób dostarczyć odpowiednią ilość płynów. Najzdrowszą metodą picia wody, jest dostarczanie jej organizmowi w małych ilościach. Przy tej okazji świetnie sprawdzają się małe butelki, które możemy zawsze mieć przy sobie. Łatwiej wtedy pilnować ilości wypitej dziennie wody, a tym samym motywować się, kiedy niewystarczająco dużo znika jej z butelek! Jeśli większość dnia spędzamy w domu lub pracy, dobrze jest pić wodę na szklanki. To pozwoli nam lepiej kontrolować jej spożycie, a także zachęci do sięgania po nią.

Dobrym i prostym sposobem na pilnowanie picia odpowiedniej ilości wody dziennie, jest zaopatrywanie się w jej większe ilości. Zdecydowanie łatwiej jest sięgnąć po butelkę wody do własnej lodówki, niż wybierać się za każdym razem do sklepu. Dobrym pomysłem jest zamawianie wody bezpośrednio do domu. Oszczędza to nie tylko czas, ale i jest bardzo wygodne – nie jesteśmy bowiem narażeni na przynoszenie ciężkich zgrzewek. Firmy wychodzą naprzeciw naszym oczekiwaniom i coraz częściej dostawa wody do domu pojawia się w ofercie producentów wody źródlanej i mineralnej. Na stronie www.iwoniczanka.pl ulubioną wodę możemy również zamówić z dostawą do firmy, dzięki czemu zapewnimy orzeźwienie wszystkim pracownikom.

Jak urozmaicić smak wody?

Współcześnie w naszej diecie pojawia się bardzo dużo słodkich wód oraz soków, które przyzwyczajają nas do intensywnego smaku. W konsekwencji często nie wypijamy wystarczająco dużo samej wody, bo przecież nie smakuje ona tak wyraźnie, jak kolorowe napoje. Problem ten możemy rozwiązać, dodając do wody naturalne składniki – owoce, przyprawy lub świeżo wyciskane soki. Na upalne dni idealnie sprawdzi się dodatek cytryny i świeżej mięty, które razem stworzą nam idealny napój orzeźwiający. Świetnie sprawdzą się również owoce sezonowe – truskawki, jagody oraz maliny. Możemy je dodawać tak do wody mineralnej, jak i do źródlanej. Na chłodniejsze pory roku polecamy dodać imbir, miód oraz wyciśnięty sok z cytryny – dostarczą one witaminy C i zadbają o naszą odporność. Pysznym pomysłem jest również koncentrat z wody cynamonowej. Laskę cynamonu gotujemy w szklance wody i tak przygotowany napar dodajemy do naszej ulubionej wody źródlanej. Takie rozwiązanie nie tylko zapewni nam wspaniały smak, ale i wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie.

smoothie

Dobrym sposobem na urozmaicenie smaku wody, są również popularne ostatnio smoothie oraz tradycyjne herbaty. Do ich przygotowania polecamy wodę źródlaną, ze względu na jej delikatny smak, który dobrze skomponuje się z dodatkami. Pamiętajmy jednak, by ograniczyć ilość cukru dodawaną do takich napojów.

O czym należy pamiętać wybierając wodę na specjalne okazje?

Woda powinna towarzyszyć nam nie tylko w domu czy pracy. Niestety często zdarza się, że przy okazji wyjątkowych wydarzeń, takich jak wyjazd, spotkanie towarzyskie czy wesele, zapominamy o naszych zdrowych nawykach. Oczywiście w trakcie wakacji możemy pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa, jednak nie powinno to dotyczyć picia wody, która wpływa bezpośrednio na nasze zdrowie. W takiej sytuacji warto pamiętać o zaopatrzeniu się w odpowiednią ilość wody na podróż, o trzymaniu butelki wody przy łóżku w hotelu oraz o zabieraniu butelki wody ze sobą – szczególnie, kiedy wakacje spędzamy w miejscu, gdzie dostęp do sklepów jest ograniczony (jak np. w lesie, w górach czy nad jeziorem).

Najczęściej o istotnej roli wody zapominamy jednak podczas spotkań towarzyskich, zabaw czy wesel. Jako goście na weselu oczywiście musimy pamiętać, by odpowiednio nawodnić swój organizm – duża ilość ciężkostrawnych posiłków, słodyczy oraz tańca, zwiększa ryzyko odwodnienia. Często jednak spotykamy się z pytaniem: ile wody powinniśmy przygotować na wesele? Oczywiście warto wziąć pod uwagę, że nasi goście więcej płynów wypiją, kiedy będzie gorąco oraz kiedy będą dużo tańczyć. Wiadomo jednak, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich takich czynników, dlatego też bezpiecznie przyjmuje się, że na osobę zamawiamy 1,5- 2 litrów napojów bezalkoholowych. Zaliczamy do nich tak słodkie napoje i soki, jak i wodę, Na weselu najlepiej sprawdzi się woda w szklanych butelkach. Dzięki temu nie tylko dłużej zachowa swoje walory smakowe (szczególnie w przypadku wody gazowanej), lecz również będzie elegancko prezentować się na naszym stole weselnym. Coraz częściej producenci wód wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, dostosowując wygląd butelek tak, by pięknie prezentowały się na bankietach i weselach. Taką wodę ma w swojej ofercie m.in. Iwoniczanka, której szklane butelki pięknie ozdabiają stół.

woda na wesele Iwoniczanka

Jak powinna być podawana woda?

Przyzwyczajeni do plastikowych butelek, często zapominamy, że nawet podawanie wody ma swoje określone zasady savoir vivre. Przede wszystkim wodę powinno się nalewać do dużych, szklanych kieliszków. Jeśli podajemy ją dla większej ilości osób, powinna być ona przyniesiona w szklanej karafce, ewentualnie w dzbanku. Taką wodę rozlewa gościom kelner – nawet, jeśli zostawi on karafkę na stole, goście nie powinni sami jej sobie nalewać. Wodę gazowaną natomiast podaje się zawsze w butelce, dzięki czemu zabezpiecza się ją przed wygazowaniem.

Czy woda ma wpływ na nasze samopoczucie?

Uznaje się, że kiedy odczuwamy pragnienie, nasz organizm jest już w 2% odwodniony. Stan ten może mieć wpływ nie tylko nasze zdrowie, ale również samopoczucie. Zaburzenie równowagi gospodarki wodnej w naszym organizmie możemy odczuwać w formie pewnego dyskomfortu. Objawia się on często bólem głowy, rozdrażnieniem i zmęczeniem. Uzupełnienie potrzebnych płynów reguluje funkcje naszego organizmu i wpływa pozytywnie na nasz stan – również psychiczny. Odpowiednie nawodnienie odgrywa również ważną rolę przy koncentracji i skupieniu. Warto zatem o tym pamiętać szczególnie w pracy lub szkole. Wyrobienie nawyku sięgania po wodę przyniesie nam wiele korzyści, od lepszego samopoczucia, wsparcia w odchudzaniu, po spokojniejszy sen, a nawet lepsze radzenie sobie ze stresem.

woda źródlana gazowana i niegazowana

Już wiesz, że dziennie zapotrzebowanie na wodę wynosi ok. 2 litry na osobę (w zależności od wagi), a spożycie wody ma duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Nawet, kiedy jesteśmy w stanie spoczynku, obieg wody w organizmie nie zatrzymuje się, dlatego kiedy kończysz czytać ten tekst, Twój organizm potrzebuje nowej dostawy płynów! Właśnie teraz powinieneś wziąć szklankę ulubionej wody i wypić ją do dna. Na zdrowie – Iwoniczanka, to woda idealna na każdą porę :)