Znaczenie wody dla organizmu człowieka

13-09-2017

Trenująca para, obok woda źródlana

Woda jest niezbędna do życia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Badania wykazują, iż stanowi ona do 75% masy naszego ciała. Nie trudno więc zrozumieć, jak ważne jest prawidłowe, regularne nawadnianie organizmu. Ile powinniśmy pić i co to jest dobra woda? Przeczytajcie nasz artykuł!

Dorosła osoba traci około 2 litrów wody na dzień. Niezbędne jest więc regularne uzupełnianie płynów. Przyjmuje się, że optymalną dawką dzienną wody jest 1 litr na 30 kg masy ciała, czyli ok 3 butelki wody o pojemności 0,3 l dziennie. Dorosła osoba powinna wypijać 6 butelek. Możemy oczywiście wziąć też poprawkę na to, że płyny przyjmujemy również w postaci warzyw, owoców, zup, mleka i innych napojów.

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Nasze zapotrzebowanie na wodę zwiększa się przy intensywnych treningach fizycznych oraz podczas upałów. Wraz z potem tracimy wtedy nie tylko wodę, ale również składniki mineralne, które koniecznie trzeba uzupełnić. Zwłaszcza wtedy np. wodę źródlaną, którą możemy spożywać bez ograniczeń powinno się pić regularnie, małymi łykami, ponieważ organizm najlepiej przyswaja w taki sposób dostarczane płyny. Szklanka wody wypita jednym haustem nie przyniesie nam takiego efektu, jak regularne nawadnianie.

Poza tym moment, w którym dopiero co zaczynamy odczuwać pragnienie, świadczy już o pierwszych oznakach odwodnienia. Aby nie dopuścić do stanu odwodnienia, którego pierwszymi objawami są gorsze samopoczucie, obniżenie poziomu energii i obniżona sprawność fizyczna, trudności z koncentracją, należy pić wodę profilaktycznie, a nie w wyniku reakcji na dopadające nas pragnienie. Często przyczyną odwodnienia jest życie na wysokich obrotach i brak czasu dla siebie, dlatego najlepiej wyrobić sobie nawyk stawiania szklanki z wodą lub wody butelkowanej na biurku w pracy oraz kładąc się do snu, obok łóżka.

Rola wody w organizmie

Woda spełnia niezwykle ważne funkcje. Umożliwia przebieg wszystkich procesów życiowych w organizmie. Jest niezbędna do normalnego przebiegu procesów trawienia. Stanowi ochronę m.in. dla gałek ocznych, mózgu, rdzenia kręgowego oraz płodu w brzuchu matki. Umożliwia transport składników odżywczych w organizmie, jest rozpuszczalnikiem związków chemicznych, usuwa uboczne produkty przemiany materii oraz oczyszcza organizm z toksyn. Reguluje także temperaturę ciała i jest jednym z warunków ruchliwości stawów. Ułatwia metabolizm, pozwalając na proces spalania tkanki tłuszczowej.

Przykre skutki odwodnienia

Stan odwodnienia jest wynikiem utraty przez organizm wody i elektrolitów. Dzieje się tak nie tylko na skutek choroby, której towarzyszą wymioty i biegunka, ale również np. przy zbyt rzadkim uzupełnianiu płynów np. podczas upałów, gdy nasz organizm wydziela duże ilości potu. Należy również pamiętać, że do odwodnienia może dojść również zimową porą, podczas mrozów, kiedy oddychając oddajemy na zewnątrz ciepło z wraz parą wodną. Już pierwszym objawom odwodnienia, czyli wzmożonemu pragnieniu, mogą towarzyszyć pierwsze jego skutki. Należą do nich: poczucie dyskomfortu, problemy z koncentracją oraz spowolnienie procesu przyswajania wiedzy, co wpływa na naszą codzienną aktywność.

Kolejnymi skutkami odwodnienia są: rzadsze oddawanie moczu i zmiana jego koloru na ciemnożółty, brak apetytu, wzdęcie brzucha, zmęczenie. Następnie pojawiają się: zmniejszone wydzielanie potu, utrata elastyczności skóry, może pojawić się gorączka. To ostatni moment, by wypić sporą dawkę dobrej wody i uzupełnić minerały, ponieważ na dalszym etapie może dojść do spadku ciśnienia krwi, utraty przytomności i drgawek. Stan odwodnienia jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci, trzeba pamiętać że utrata płynów w organizmie następuje u nich znacznie szybciej niż u dorosłych.

Jaką wodę pić?

Jaką wodę do picia wybrać, aby prawidłowo nawodniać organizm? Najlepiej pić najbardziej uniwersalną, nieposiadającą żadnych przeciwwskazań zdrowotnych wodę źródlaną lub wodę mineralną. Ważny jest skład wody: przykładowo woda źródlana Iwoniczanka, oprócz nawodnienia, dostarcza do organizmu niezbędne składniki mineralne: magnez, wapń, potas oraz sód. Oprócz składu wody, istotne są odpowiednie proporcje minerałów – woda w butelkach szklanych Iwoniczanka należy do grona najcenniejszych wód butelkowanych w Polsce (Ranking NutriRankhttp://wodamineralna.netmark.pl/index.html ). Jest również ceniona ze względu na sposób dostawy – to woda do domu i do biura. Więcej informacji na temat dostawy znajdą Państwo tutaj http://iwoniczanka.pl/zrodlana-woda-domu-biura/