Zatroszcz się o swój organizm jesienią! Jak dbać o zdrowie i urodę w jesiennym sezonie?

20-11-2018

Zadbaj o organizm jesienią

Jesień i zima to czas szczególnie trudny dla naszego organizmu. Brzydka pogoda, mniej słońca – to tylko niektóre czynniki, które sprawiają, że łatwiej chorujemy i często też gorzej czujemy się psychicznie. Podpowiadamy, jak zadbać o siebie jesienią!

Dlaczego jesienią powinniśmy dbać o siebie szczególnie?

Jesień to okres niższych temperatur, wiatru i deszczów. To także, zwłaszcza na początku, sezon zdradliwy – pogoda zmienia się często nie tylko z dnia na dzień, ale też z godziny na godzinę i w konsekwencji może się okazać, że jesteśmy ubrani nieadekwatnie do warunków atmosferycznych. Łatwo też dać się zwieść słońcu i wyjść na zewnątrz w lekkiej kurtce, zapominając o wietrze.
Jesienią organizm jest szczególnie podatny na infekcje – to sezon na przeziębienia oraz wyjątkowo uciążliwą grypę. Organizmowi nie pomaga również fakt, że wraz z końcem lata często nasz jadłospis staje się mniej urozmaicony. Ze sklepów znika wiele owoców i warzyw sezonowych, a ich wielbiciele nie zawsze pamiętają o tym, aby zastąpić je w diecie wciąż dostępnymi produktami. Dodatkowo, słońce zachodzi coraz wcześniej, a to z kolei często odbija się negatywnie na samopoczuciu.

Unikanie zarażenia

Jesienią bardzo łatwo jest złapać przeziębienie lub infekcję, nie tylko samemu będąc narażonym na niesprzyjające warunki atmosferyczne, ale też z powodu kontaktu z innymi chorymi. Niestety, w miejscach pracy, szkołach i przede wszystkim komunikacji miejskiej, często stykamy się z osobami przeziębionymi. Pamiętajmy o tym, by często i starannie myć ręce (koniecznie mydłem bądź płynem antybakteryjnym!) i w miarę możliwości nie dotykać nimi nosa, ust oraz oczu: bardzo łatwo w ten sposób wprowadzimy do organizmu ewentualne bakterie. Warto też nosić szalik, przysłaniający usta i nos – nie uchroni on nas całkowicie przed drobnoustrojami, ale może ograniczyć ryzyko zarażenia. Kichając, starajmy się nie zasłaniać nosa dłonią, a korzystać z chusteczki, ostatecznie – z rękawa. Ważne jest także używanie chusteczek jednorazowych zgodnie z ich nazwą jeden raz – nawet jeśli są prawie czyste, nie wciskajmy ich do kieszeni, by wyciągnąć później, to bardzo sprzyja rozwojowi wirusów!
Na organizm bardzo źle wpływają także nagłe zmiany temperatur. Oczywiście, nie zdołamy uniknąć wyjścia wprost z ciepłego domu na chłód, ale absolutnie nie powinniśmy ani wychodzić na zewnątrz zbyt lekko ubrani (nawet jeśli idziemy tylko na minutę do śmietnika), ani przebywać dłużej w ciepłym pomieszczeniu opatuleni od stóp do głów. W ten sposób łatwo możemy narazić się na chorobę.

Jesienne przeziębienie

Urozmaicanie jadłospisu

Kiedy pora na letnie owoce i warzywa przemija, warto sięgać po to, co jest nam dostępne – orzechy, pestki z dyni, marchew, jabłka – by uzupełnić jadłospis. Dobrze zwracać uwagę szczególnie na pokarmy, które są bogate w witaminę C, szczególnie ważną dla układu odpornościowego. Pijąc herbatę, możemy dodawać do niej na przykład imbir albo odrobinę żurawiny, które nie tylko poprawią jej smak, ale również sprawią, że lepiej nas rozgrzeje i mają prozdrowotne właściwości. Dobrym pomysłem jest też przygotowanie samodzielnie soków – na przykład z pigwy – którymi później będziemy doprawiać napoje.
Braki witamin i minerałów możemy, oczywiście, rekompensować suplementami diety, nic jednak nie zastąpi składników odżywczych dostarczanych w jedzeniu i piciu.

Nawadnianie organizmu

Gdy temperatura spada, często zaczynamy pić znacznie mniej. Nie wolno nam jednak zapominać, że także jesienią i zimą organizm wymaga prawidłowego nawodnienia. Gdy nie dostarczamy ciału dość płynów, nasza odporność spada, pogarsza się stan cery, włosów i paznokci, ryzykujemy także problem z zatrzymywaniem wody w organizmie (więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym artykule: Jak radzić sobie z zatrzymywaniem wody w organizmie). Chłodniejsze dni sprzyjają także podejmowaniu decyzji o zastąpieniu w diecie wody herbatą. Ciepła herbata z cytryną czy sokiem to dobry sposób na przeziębienie i rozgrzanie, ale nie powinniśmy rezygnować z zapewniania organizmowi wody w czystej postaci. Nasz organizm wciąż jej potrzebuje! Najlepiej regularnie przyjmować niewielkie porcje wody źródlanej, o zbilansowanej zawartości minerałów.

Nawadnianie organizmu

Odpowiednie nawyki

Nie będzie niczym odkrywczym stwierdzenie, że dla zdrowia warto zadbać i o odpowiednią długość snu, i o aktywność fizyczną – są to rady aktualne zawsze, niezależnie od pory roku. Niestety, nie zawsze mamy możliwość porządnie się wyspać, nie każdy jest też typem sportowca. Pamiętajmy jednak, że zwłaszcza jesienią jesteśmy narażeni na chandrę, apatię, czy tak zwaną „jesienną depresję”. Aktywność fizyczna poprawia nasze samopoczucie: dobrze więc przynajmniej dwa razy w tygodniu poćwiczyć. Trening nie musi być forsowny ani długi, ważne jednak, by był regularny.
Chociaż jesienią bardzo często jedyne, czego chcemy, to zwinąć się w kocu przy grzejniku, pamiętajmy też o… wietrzeniu mieszkania. Najlepiej robić to, oczywiście, tylko przez parę minut, kiedy nie ma nas w pokoju – ale warto od czasu do czasu przewietrzyć pomieszczenia nawet w chłodniejsze dni. Nie zaszkodzi zaopatrzyć się także w filtr powietrza. Suche, nagrzane powietrze nie służy naszemu zdrowiu: może negatywnie odbijać się na płucach, cerze, włosach.

Pamiętajcie, że Iwoniczankę kierowca dostarcza klientom pod drzwi! Nie ma więc potrzeby wychodzenia po nią do sklepu w brzydką, jesienną pogodę.